lørdag 28. juni 2014

[DIY] Trekke om skjermer på tivolilampe



Jeg fant meg ei tivolilampe på en brukthandel en tid tilbake. Det hadde jeg lett etter lenge, og hjertet gjorde en kjapp kolbøtte da jeg først lot blikket mitt hvile på den.










Dessverre likte jeg trekket på skjermene dårlig, og jeg visste at det kom til å bli nødvendig å brette opp ermene og finne en annen løsning. 









Jeg ribbet skjermene for tekstil, og prøvde å erstatte dette med silkebånd i ulike farger. Slik fikk lampa stå en stund, men jeg ble aldri helt fornøyd med resultatet. 










En dag jeg hadde ånden over meg, rev jeg av silkebåndene og spraylakkerte skjelettene som var igjen. Det fungerte også greit en stund, men jeg følte ikke at dette var det helt store heller. 










For ikke lenge siden fikk jeg et tips om at jeg enkelt kunne trekke om skjermene ved å bruke nylonstrømpebukser (!). I min utilfredse tilstand, var det ikke tvil om at dette også måtte prøves ut. 

Framgangsmåten var enkel: Jeg trædde et av benene på fra toppen av skjermen, og klippet forsiktig løs overskuddsstrømpebukse. Jeg trengte ikke bruke lim, på grunn av formene på skjermene. Jeg så for meg en helaften med plundring og banning (for jeg gir meg nemlig ALDRI!!!), men denne DIYen var over før jeg hadde fått varma opp. 













Det tok litt tid fra tivolilampa kom i hus til den fikk fullbyrdet sitt potensial, men nå føler jeg at vi er i mål. Lampa og jeg. 






1 kommentar:

  1. Så smart og så fin som lampeskjermene ble. :-)
    Koselig blogg du har og så flink du er til å sette ditt særpreg på hjemmet deres i midlertidig bolig :-)

    SvarSlett

Tusen takk for alle kommentarer og hilsninger. Jeg setter stooor pris på hver og en av dem. :)